Варіантів провести корисно та цікаво дозвілля – безліч, кажуть психологи.
5 ідей для проведення корисного дозвілля з дітьми:
Настільні ігри неодмінно мають захопити вашу дитину. Їх варто обирати за віком. Для учнів початкової школи буде цікаво пограти у «ходилки-бродилки з кубиком», для підлітків та старшокласників – монополію та інші ігри, які розвивають логічне мислення. Лото, карти, пазли – теж будуть цікаві для дітей будь-якого віку.
• Заняття для розвитку теж будуть доречні. До цієї категорії можна віднести розмальовки, ліплення з пластиліну. Звичайно ж, такий вид діяльності сприяє розвитку творчих здібностей. А ще можна запропонувати дитині виготовити фотоколаж сім’ї. На великому аркуші паперу можна намалювати велике дерево, на гілках якого приклеїти фотографії членів сім’ї. Таке заняття неодмінно сподобається вашій дитині.
• Хатні справи. Долучайте дітей до домашньої роботи – їм цікаво, а для вас неабияка допомога. Можна разом помити посуд, приготувати смачну страву або полити вазони. А ще можете разом з дитиною посадити якусь рослину в горщик та стежити за її ростом.
• Звичайне читання перетворіть у гру. Після прочитання казки або оповідання спробуйте разом з дитиною влаштувати за її мотивами домашній театр. Цікавим для дітей буде також театр тіней. Для цього необхідно встановити настільну лампу біля стіни і руками показувати фігури тварин.
• Ведення щоденника. Купіть для дитини гарний блокнот, який застібається на замочок чи закривається на ключик. Їх у продажі є безліч варіантів. Запропонуйте своєму чаду щоденно вести блокнот, записувати туди свої думки та описувати, як минув день. Це допоможе розвивати пам’ять дитини та розвине здатність чітко висловлюватися.
Кожним мамі та татові корисно задавати собі одне запитання: «Коли моя дитина підросте і буде згадувати своє дитинство, що вона буде пам’ятати? Відповідаючи на це запитання кожен повинен зрозуміти, чи правильно дитина проводить своє дозвілля. Зрозуміло, що батьки, які прийшли з роботи, не завжди можуть активно проводити з дитиною час. І телефон для батьків інколи є рятівним. Але пам’ятайте, що діти дуже швидко виростають. Тому шукайте скрізь балансу – аби був час і для себе, і для дитини».
У якому віці можна лишати дитину вдома наодинці
У зв’язку з оголошенням у школах карантину діти залишаються вдома. Батькам, які мають молодших школярів і працюють, іноді доводиться ламати голову - як бути: залишатися з дитиною вдома чи спробувати залишати її вже наодинці. Добре, якщо поруч бабусі, дідусі, сусіди, знайомі, які можуть придивитись за дитиною. А якщо нема? У якому віці можна залишити вдома дитину насамоті:
«Юридично залишати насамоті дитину до 11 років заборонено. З психологічної точки зору теж. Однак, є діти, яких і в 15 років залишити наодинці небезпечно. Як дізнатися, чи готова ваша дитина бути деякий час одна? Для цього запитайте, скажімо, дитину чи погана звичка гризти нігті. Здебільшого діти відповідають, що це погано. На перший погляд, батьки вважають, що дитина молодець і що вона все правильно каже. Після цього поставне друге питання: «Чому ти вважаєш, що це погано?». Якщо у дитини є сформоване відчуття "я" і "що важливо для мене", то вона відповідатиме: «У мене нігті будуть не красиві…», «Це погано для мого здоров’я». Якщо ж у дитини цього поняття ще немає, відповідь буде: «Бо мама буде сваритися і дітки будуть сміятися». Відчуваєте різницю? Ось це запитання можна використовувати перевіряючи, чи готова ваша дитина бути вдома одна. Якщо дитина не лише розуміє, що є погане і хороше, а коли усвідомлює, чому це для неї погано або добре. В жодному разі не залишайте дітей, коли помічаєте, що у них поганий настрій або спостерігається депресивний стан. Якщо безвихідь і залишити дитину наодинці все ж таки доведеться, дайте її таке завдання, яке дитина може виконати. Наприклад, скласти пазли або розмалювати малюнок. Повернувшись додому, не забудьте похвалити своє чадо та сказати, що ви ним пишаєтеся».
Дитина, як сонячний зайчик, як крапелька сонця в сім‘ї. А , можливо, маленька людина – просто райдуга. Кольорова, чарівна райдуга. А, можливо, вона – ясне сонечко. А, можливо, теплий, чистий, літній дощ. Чи просто сяюча усмішка…
Давайте ж допоможемо їй зберегти цю безпосередність, тепло серця, людяність душі на довгі роки.
Відомо, щоб виховати особистість, мало впливати на її вчинки; спочатку треба впливати на голову, серце і тоді на руки (знання, емоції і тільки тоді вже вчинки).
Тому що, як писав Кевін Райлі: «Сутність людини полягає в тому, як вона знає добро, любить добро і чинить добро».
Поради батькам як оцінювати шкільні «успіхи» своїх дітей
Як ставитись до шкільної оцінки в сім‘ї? Як зробити так, щоб ваше ставлення позитивно впливало на вашу дитину, а не пригнічувало її ще більше.
Правило 1: ЗАСПОКОЙТЕСЯ. Сконцентруйте свою увагу на диханні: один, два, …, десять… Відчуйте спокій, рівновагу.. Згадайте про свої шкільні «успіхи». А тепер можна починати розмову, а може… тільки послухати дитину, співчуваючи її бідам, а може допомогти розібратись у складній теоремі. Пам‘ятайте, що спілкуватися в люті, роздратуванні – все одно, що включити в автомобілі «газ» і натиснути на гальма.
Правило 2: НЕ ПОСПІШАЙТЕ. Старий, вічний педагогічний гріх. Ми очікуємо від дитини «все й одразу». Ми вимагаємо негайних успіхів, іноді не отримуємо їх, але при цьому навіть не уявляємо, як нашкодили. Нам потрібно, щоб дитина вчилась сьогодні добре, ми примушуємо її – вона вчиться, але стає «зубрил кою» і ненавидить навчання, школу, а може й вас.
Правило 3: БЕЗМЕЖНА ЛЮБОВ. Ви любите свою дитину, незважаючи на її успіхи в школі. Вона відчуває Вашу любов, і це допомагає їй бути впевненою в собі і долати невдачі. А як же ставитись до невдач? Вона вас засмучує і… все.
Правило 4: НЕ БИЙТЕ ЛЕЖАЧОГО. «Двійка» вже достатнє покарання, тому недоцільно двічі карати одні і ті ж помилки. Дитина очікує від батьків не докорів, а спокійної допомоги.
Правило 5: ЩОБ ПОЗБАВИТИ ДИТИНУ НЕДОЛІКІВ, намагайтеся вибрати той, якого ви найбільше хочете позбавитися і говоріть тільки про нього.
Правило 6: НАЙВАЖЧЕ: оцінка повинна порівнювати сьогоднішні успіхи дитини з її власними вчорашніми, а не тільки з державними нормами оцінювання та з успіхами – не успіхами сусідського Івана.
Правило 7: НЕ СКУПІТЬСЯ НА ПОХВАЛУ. Будуючи стосунки зі своєю дитиною, не орієнтуйтесь тільки на шкільні оцінки.
Правило 8: ВИДІЛІТЬ У МОРІ ПОМИЛОК ОСТРІВОК УСПІХУ, на якому зможе триматися, укорінюватися дитяча віра в себе і успіх своїх навчальних зусиль. Оцініть дитячу працю так, щоб у дитини не було ні ілюзії повного успіху, ні відчуття повної невдачі.
Правило 9: СТАВТЕ ПЕРЕД ДИТИНОЮ РЕАЛЬНІ ЦІЛІ, і вона спробує їх досягти.
Правило 10: НЕ РВІТЬ ОСТАННЮ НИТКУ. Не вимагайте, щоб дитина залишила свою улюблену справу (хобі) до виправлення успішності.
Пам‘ятка для батьків
Ø У дітей, які не знають, що їм робити у час дозвілля, псуються і голова, і серце, і моральність. Допоможіть своїй дитині вибрати корисне заняття.
Ø Турбуйтеся про те, щоб дитяче серце не стало грубим, злим, холодним, байдужим і жорстоким в результаті «виховання»
Ø Батьки, пам‘ятайте! Фізичне покарання – це показник не тільки вашої слабкості, розгубленості, безсилля, а й педагогічного безкультур‘я. ремінь та тумак вбивають у дитячому серці витонченість і чутливість.
Ø Не ставте вашу дитину в становище, коли вона змушена оборонятися брехнею.
Ø Говоріть з дитиною так, щоб не залишилося ніякого сумніву в тому, що ви керуєтеся турботою й тревогою за неї, а не бажанням віджахнутися, образити.
Ø Будьте, навіть у дрібницях, до кінця правдивими і чесними зі своїми дітьми.
Ø Батьки, пам‘ятайте! Вашу дитину виховує кожна хвилина життя, кожний куточок землі, кожен ваш крок, слово, справа, з якими її особистість стикається ніби випадково, мимоволі.