Вчитися - нелегка праця. Щодня доводиться відвідувати заняття, запам’ятовувати величезну кількість нової інформації, вести конспекти, відповідати на питання вчителів і писати контрольні роботи. А вдома навалюються домашні завдання, величезні параграфи з не завжди потрібною і зрозумілою інформації, маса письмових завдань, вірші, лабораторні, реферати. А якщо додати величезну кількість гуртків і репетиторів, то зовсім не дивно, що при такому графіку не багато школярів витримують такий ритм життя, хтось починає прогулювати уроки, не виконувати домашні завдання.
1. Правильно постав задачу! Не думай, як змусити себе вчитися, а думай, як почати добре вчитися. Не примушуй себе (підсвідомість буде чинити опір насильству), а плануй! Постав мету отримати в семестрі по предмету "Х" на бал більше, ніж зараз, і підсвідомість тут же знайде шляхи вирішення цього завдання.
2. Знайди мотив (причину, стимул) вчитися добре. Мотивація може бути різна: найчастіше це якась перспектива (приз). Вона може бути близькою (Після вдало складених іспитів я поїду в табір) або довгострокової (Ось вивчусь і стану президентом!). Мотивація у кожного своя.
3. Облаштуй робоче місце. Банально, але факт. Можливо, лежачи на дивані з планшетом приємніше займатися, але доведено, що в лежачому положенні людина розуміє і запам’ятовує гірше і повільніше, це пов’язано з фізіологією.
4. Зміни стиль одягу. Природно, одяг сам по собі не може змусити вчитися, але стиль може. Одягни на себе стиль хорошого учня акуратно і строго. Спробуй, і ти відчуєш зміни як з боку оточуючих, так і всередині себе.
5. Перетвори нудне в творче! Наприклад, скористайся методом асоціативних карт. Це стосується ведення конспекту: записуй лекцію або параграф не суцільним текстом, а використовуй кольорові ручки, маркери, цитати, таблиці, схеми і замальовки. Тим самим ти перетвориш нудну лекцію в захоплююче заняття, легше запам’ятаєш інформацію і розвинеш своє креативне мислення. Використовуй метод асоціацій при запам’ятовуванні, сприймаючи текст не буквально, а через аналогії. Ну, наприклад, назву ліків Ереспал проведи через асоціацію Ерік спав (на лекції).
6. Заохочуй себе за успіхи.
7. Найважче почати. Лінь не дає зробити перший крок. Іноді завдання займає всього 15 хвилин, але ти знаходиш купу відмовок, щоб його не починати. Зрозумій, поки ти відтягуватимеш час початку роботи, ти посилаєш в мозок негативні емоції. В результаті, крім втрати часу, отримуєш поганий настрій, а завдання все одно доведеться виконувати
8.Вчися добре з першого дня! На підйомі новизни після відпочинку з’явиться режим і звичка, які допоможуть надалі.
9. Роби більше в класі, щоб менше робити вдома.
10. Влаштуй змагання. З батьками, з друзями. Можна навіть посперечатися.
11. Плануй свій день. Чітко розділяй час на навчання і на відпочинок.
12. Розвивай силу волі. Вона стане в нагоді не тільки в навчанні.
Дотримуйтесь графіка
Під час карантину важливо підтримувати звичайний розпорядок дня. У вас може виникнути велика спокуса оголосити карантин додатковими канікулами і цілий день сидіти перед екраном телевізора. Але зміна графіка також може викликати стрес. Корисно буде написати на аркуші паперу або на стікерах докладний розпорядок дня і розмістити його так, щоб ви постійно його бачили. Важливо, щоб у вас були чіткі очікування щодо того, що буде відбуватися упродовж дня – коли буде час для навчання, а коли – для читання й відпочинку.
Підтримуйте контакт з друзями і близькими
Дуже важливо підтримувати контакт з друзями – це знизить рівень стресу. Також спілкуйтеся з близькими і родичами, яких ви тимчасово не можете відвідати особисто. Використовуйте Viber або інші відеочати, спілкуйтеся в месенджерах і соцмережах.
Влаштуйте танцювальну вечірку
Запропонуйте батькам разом з вами влаштувати вечірку.
Якщо карантин не дозволяє вам гуляти на свіжому повітрі, влаштуйте танцювальну вечірку вдома. Все, що вам потрібно, – знайти в Інтернеті улюблену музику.
4. Під час карантину використовуйте електронні пристрої з розумом
До негативного впливу сучасних гаджетів не відноситься випромінювання, але при неправильному дозуванні екранного часу і неадекватному його розподілі, їх використання може негативно впливати на нервову систему, зір, сприяти ожирінню і неправильному обміну речовин. Отже, треба знати і дотримуватися певних правил використання цифрових гаджетів, розроблених медичними працівниками та науковцями.
Беріть участь у домашніх справах
Домашні обов'язки потрібні для того, щоб здобути навички, які будуть корисні у дорослому житті. Розвиток цих умінь додасть впевненості в майбутньому.
6. Читайте книги
Читання знижує стрес. Доведено, що лише шість хвилин читання знижує рівень стресу на 65%. Навіть від нудьги рятує. Цікавий сюжет художнього твору відволікає від проблем та заспокоює.
Як часто ви примушуєте себе щось робити?
Напишіть у 2 стовпчики
А зараз порівняйте в кого вийшло більше "ХОЧУ", а в кого "ТРЕБА". Як можна об'єднати і "ТРЕБА", і "ХОЧУ"? Нам з ними легко жити, коли ми їх усвідомлюємо і об'єднуємо. Але ці чинники діють як примуси, коли залишаються неусвідомленими, незрозумілими.
Чи можемо ми бути господарями своїх почуттів?
Чи варто придушувати емоції?
Приклад: "Сценка на пляжі"
Після сильного удару м’яч вилітає з кола і влучає в голову дуже поважному джентльмену, зосередженому на преферансі. Погладжуючи лисину з достоїнством людини, що усвідомлює, наскільки в нього високе чоло, джентльмен поважно вимовив: "Так...., якщо цей м'яч ще раз до мене потрапить, то я його тихенько ножичком поріжу."
Це було сказано й зіграно так, що всі оточуючі, у тому числі й волейболісти, розсміялися, хоча водночас зрозуміли серйозність попередження й перенесли своє коло подалі від преферансистів.
Притча: Що посієш, те й пожнеш.
Будда проходив повз одне село, в якому жили вороги буддистів. Мешканці вискочили з будинків, оточили його і почали ображати. Його учні почали сердитися і вже готові були дати відсіч, але присутність Учителя їх заспокоювала. А те, що він сказав збентежило і мешканців села, й його учнів.
Він повернувся і сказав:
-- Ви розчарували мене. Ці люди роблять свою справу. Вони розгнівані їм здається, що я ворог їхньої релігії, їхніх моральних цінностей. Ці люди ображають мене, це природно. Але чому ви сердитесь? Чому у вас така реакція? Ви дозволили цим людям маніпулювати вами. Ви залежите від них. Хба ви не вільеі?
Люди із села не очікували такої реакції. Вони були здивовані. У тиші, що наступила, Учитель звернувся до них:
-- Ви усе сказали? Якщо ні, то у вас ще буде можливість висловити мені усе, що ви думаєте, коли ми будемо повертатися. Люди із села сказали:
-- Але ми ображали тебе, чому ж ти не сердишся на нас?
Будда відповів:
-- Ви вільні люди, і те, що ви зробили - ваше право. Я на це не реагую. Я також вільна людина. Ніщо не може змусити мене реагувати і ніхто не може впливати на мене та маніпулювати мною. Мої вчинки випливають з мого внутрішнього стану. І я хотів би поставити вам запитання, яке стосується вас. У попередньому селі люди зустрічали мене, вітали, вони принесли із собою квіти, фрукти, солодощі. Я сказав їм: "Спасибі, ми вже поснідали. Заберіть ці фрукти й солодощі з моїм благословенням собі. Ми не можемо нести їх із собою, ми не носимо із собою їжу". А тепер я запитую вас:
-- Що вони повинні зробити з тим, чого я не приймав і повернув назад? Одна людина з юрби сказала:
-- Мабуть, вони роздали фрукти й солодощі дітям, своїм родинам.
-- Що ж будете робити ви із своїми образами і прокльонами? Я не приймаю їх і повертаю вам. Якщо я відмовляюсь від тих фруктів і солодощів, ви повинні забрати їх назад. Що можете ви зробити? Я відкидаю ваші образи, так що і ви несіть свій тягар по будинках і робіть з ним усе, що хочете.
=>Ключ до розуміння особистої сили - знати, що коли ви і не можете контролювати ситуацію, то у ваших руках абсолютний контроль над своєю реакцією на неї.